Onsdag 20.6.2018 - Uke 25

logo

Samarbeidspartnere

Vi har noen gode skrivetips til deg som ønsker å delta i formidlingskonkurransen vår.


530x405 2Lis Allaart vant fjorårets formidlingskonkurranse med sitt tydelige fortellergrep og et samfunnsrelevant tema. Illustrasjon: Lis Allaart / Foto: Nina Friis

Gjennom årets formidlingskonkurranse oppfordrer vi alle landets geoforskere til å dele forskningen og resultatene sine med omverdenen. Her er noen tips til hvordan du skriver en populærvitenskapelig tekst:

Formen

  • I en populærvitenskapelig artikkel er formen annerledes enn i en vitenskapelig artikkel. Der du kanskje er vant med å presentere resultatene og konklusjonen til slutt, er det dette som skal komme først i en slik artikkel. Gjør konklusjonen tydelig.
  • Lag en fengende tittel. Den skal vekke interesse og skape forventning.   
  • Ingressen skal oppsummere artikkelen, men trenger ikke å røpe alt. Den skal få leseren til å ville lese mer. Det er viktig at den er lettlest, uten bruk av fagord og forkortelser.

Leseren

  • Tenk på hvem du skriver for. Å skrive populærvitenskapelig handler om å fortelle om forskningsresultater til folk som ikke kan faget. Derfor må du skrive på en folkelig og lettlest måte, og unngå for mange fagord og –uttrykk.
  • Ett tips kan være å visualisere personen du skriver for – enten det er dine foreldre, en god venn eller han som sitter i kassen på lokalbutikken.

Språket

  • Tegn et levende bilde for leseren. Lek gjerne med språk og fortellermåter.

Relevans

  • Vis konsekvensene av forskningen din for mennesker og samfunn – hvorfor er forskningen din relevant?
  • Sett resultatene dine inn i en større sammenheng, gjerne aktuelle samfunnstemaer.

Hent inspirasjon fra tidligere bidrag, eller les mer om konkurransen her.

Frist for innsending av bidrag er 30. april 2018.

Samarbeidspartnere

Nyhetsbrev

captcha 


Redaktør: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.å

Om: Info om Geoforskning.no

Annonsere: Informasjon og priser

Kontakt: Kontaktinformasjon Tips oss

Webløsning ©2013-15 av Web Norge. Skjerm: