Er det en tilfeldighet at de fagene jeg tar som har færrest studenter også er de jeg presterer best i?
Forstår jeg gramatikkregler bedre enn matematikkregler kun fordi matematikkforeleser er et mystisk vesen i tet av et hav av studenter, mens språklærer er en kompis?
Det er kjipere å drite seg ut foran 200 medstudenter enn 20.
Når man blogger om studiet sitt er det vanskelig å ikke bli mer bevisst på sin egen hverdag.
Denne bloggen har som intensjon å vise at livet som realfagsstudent er flott, men hvorfor er det flott?
Trivsel i hverdagen påvirkes av så mange faktorer at man ofte ikke er klar over det.
Venner, fritidsaktiviteter, forelesere, søvn, egne prestasjoner, og hvor komfortabel man er i forelesningssalen.
Når jeg sier komfortabel mener jeg altså ikke om kvaliteten på stolene, men om man tør å stille spørsmål høyt og tør å innrømme at det er noe man ikke skjønner uten å føle at man driter seg ut.
Det siste punktet tror jeg er så viktig at det faktisk er nøkkelen til alle de andre, og det er dette som er så fint med realfag.
Det er slett ikke et flertall som velger å studere realfag, og det betyr færre folk i forelesningssalen.
Misforstå meg rett nå, jeg hadde hoppet av glede om søkertallet til geologi gikk drastisk opp, så lenge det ikke går ut over kvaliteten av undervisningen.
De første to årene jeg studerte i Tromsø var ekspertisen til universitetet umiddelbart tilgjengelig for meg og alle de andre studentene.
Det var helt naturlig for oss å banke på kontordører når det var noe vi ikke skjønte, og samtlige forelesere svarte med mer enn vi spurte om!
Det var aldri snakk om å forlate et kontor uten å VIRKELIG ha forstått det vi kom for å spørre om.
De fleste forelesere svarer med glede på spørsmål man har, men kan man virkelig få samme nivå av kvalitet når det er 300 andre studenter som også vil ha tid til å stille spørsmål?
Så selv om jeg ønsker og håper at folk flest for øynene opp for geologi og øvrige realfag, så vil jeg oppfordre universitetene til å forsøke å holde på den kvaliteten som kommer av å ikke ha overfylte forelesningssaler.