«Lake Pontchartrain Causeway»-broen i Louisiana, USA. Den lengste, kontinuerlige broen over vann. Foto: Mersh13 / Wikimedia commons
– CCS blir ofte kritisert for å være for dyrt. Mange studier har allerede undersøkt den økonomiske effekten på råvarer som sement og stål, men de har ikke sett på prisen på sluttproduktet, sier Simon Roussanaly fra SINTEF.
Roussanaly er en av forskerne bak den nye studien og har vært med på å undersøke hvordan implementeringen av CCS-teknologi på stål- og sementproduksjon ville påvirket kostnadene knyttet til byggingen av «Lake Pontchartrain Causeway»-broen i Louisiana, USA. De har også undersøkt hvor mye CO2-utslipp som kunne blitt redusert.
Det er verdt å merke seg at valget av denne broen ikke var tilfeldig, da den er kjent som verdens lengste kontinuerlige bro over vann.
Ble kun 1 prosent dyrere
Resultatene fra studien viser at implementeringen av CO2-fangst og -lagring i broprosjektet i utgangspunktet medførte en betydelig økning i kostnadene for de enkelte råvarene. Prisen på sement økte med hele 60 prosent, mens stålprisen økte med 13 prosent. På overflaten kan disse tallene virke skremmende, men det er viktig å sette dem i perspektiv.
Overraskende nok utgjør sement og stål kun en liten andel av de totale kostnadene ved brokonstruksjonen. Derfor blir den totale kostnadsøkningen for prosjektet med implementeringen av CCS ikke mer enn rundt én prosent.

Dette resultatet understreker at selv om det kan være en betydelig økning i prisen for de enkelte råvarene, så har det relativt liten innvirkning på den totale kostnaden for byggingen av broen.
Halverte utslipp
Denne forskningen har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Blant annet av det ledende internasjonale forskningsmagasinet Science.
– Skal vi nå klimamålene er vi avhengig av CCS, og da er det en god nyhet at det er en effektiv klimateknologi, og i vår studie ikke spesielt kostbart. Derfor er det er veldig fint at denne forskningen nå får internasjonal synlighet, påpeker Roussanaly.
Studien avdekker også at ved å skifte til klimavennlig sement og stål i broens konstruksjon, vil utslippene kuttes med hele 51 prosent.
Ettersom sement- og stålindustrien til sammen står for omtrent 15 prosent av verdens CO2-utslipp, vil dette ha stor betydning for klimaet.
I den siste rapporten fra FNs klimapanel trekkes CCS frem som nødvendig for å nå målene i Parisavtalen.
– Dette bør være relevant forskning for offentlige innkjøpere og politikere som ønsker å kutte klimagassutslipp i nye prosjekter. Om de setter krav til lavkarbonbetong og -stål i sine offentlige innkjøp, kan det bidra til store utslippskutt, mener Pia Prestmo, Head of Public Affairs i Heidelberg Materials Norway.
Det tekniske universitetet i Delft, Nederland (TU Delft) har også bidratt i studien.
Les mer om resultatene i den vitenskapelige artikkelen: Is CCS really so expensive? An analysis of cascading costs and CO2