Etterlyser tegning i geofag

NYHET Haakon Fossen mener kurs i tegneteknikker bør være en del av utdanningen innen geofag.

 

Haakon Fossen mener kurs i tegneteknikker bør være en del av utdanningen innen geofag.


530x371 fossenHaakon Fossen, professor ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen, holdt foredrag under den geologiske vinterkonferansen i Oslo 9. januar. Han etterlyser tegnekurs som en del av utdanningen for geofagstudenter. Foto: Ronny Setså

– Tegning er en effektiv form for observasjon i felt, fremholdt Haakon Fossen, professor ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen i et foredrag under den geologiske vinterkonferansen i Oslo 9. januar.

Fossen er kjent for sitt engasjement innen formidling, og er opptatt av at kommunikasjonen og læringsprosessen er mest mulig visuell. Det gjelder i auditoriet så vel som ute i naturen.

LES OGSÅ: Fascinert av naturen

– Når jeg selv setter meg ned og skisserer, tvinges jeg samtidig til å tolke det jeg ser. Uviktige elementer blir utelatt, og jeg får fokusert på fundamentale strukturer, fortalte Fossen.

Fossen mente dessuten at tegninger gir rom for bedre kommunikasjon forskerne i mellom.

– Tegninger gir rom for objektive observasjoner, og gjør det enklere for både studenter og geologer å lære av hverandre, sa Fossen.

200x282 AkvarellDe fleste geofagstudenter blir bedt om å lage skisser når de er i felt. Dette gjelder i aller høyeste grad Fossens studenter.

Haakon Fossen mener det er svært lærerikt å ta seg tid til å lage gode illustrasjoner av det en ser i naturen. Han har laget en rekke akvareller med strukturgeologisk fokus basert på observasjoner i felt. Illustrasjon: Haakon Fossen

– Skissering er noe vi stresser på feltkursene. Ingen av studentene får servert «fasiten» før de først har satt seg ned og laget skisser og gjort seg opp sine egne tolkninger. Dermed registrerer så mye de ellers ville gått glipp av, påpekte Fossen.

Fossen mener at opplæringen generelt er for dårlig i dag. Han etterlyser at tegning blir en integrert del av utdanningen.

– Jeg ønsker spesielt tilpassede tegneklasser og programvare på vegne av geofagstudentene. Tegning bør være en integrert del av geofagutdanningen, avsluttet Haakon Fossen.

Ronny Setså

https://geoforskning.no/etterlyser-tegning-i-geofag/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER