Kulturarbeidere i aksjon på Oseberg
På et hotellrom i Helsinki kom jeg forleden dag over en artikkel i magasinet Z Lifestyle som vakte en smule interesse. Temaet var «102 reasons to love Scandinavia«, der fire nordiske eksperter på design, reise, mote og kultur var invitert til å uttale seg om gode grunner til å elske Skandinavia. Sett med en geologs øyne var ingressen lovende: «Prepare yourself for a journey through ice-cold ocean beds, volcanic sand and primary rocks.«
Jeg burde selvsagt ha referert hele listen på 102 høydepunkter, men har her i all beskjedenhet bare tatt med de norske «merkevarene» (inkludert noen som naturligvis er like relevante for våre skandinaviske naboer). De utvalgte er listet i den rekkefølgen de er presentert i Z Lifestyle og er som følger: Röyksopp (7), Aha (15), Turboneger (16), Black Metal (17), Edvard Grieg (27), Laks (43), Nordlyset (44), Elg (45), Isbjørner (49), Fjorder (50), Moods of Norway (52), Edvard Munch (63), Jo Nesbø (66), Erlend Loe (68), Troll (72), Norsk olje (74), Hurtigruten (76) og Kvelertak (99). En variert og interessant blanding.
Vi finner ingen norske merkenavn under kategoriene «Oppfinnelser» (som inkluderer Sauna, Dynamikk og Lego) og «Teknologi» (som inkluderer Spotify, Nokia, Skype, Angry birds, Minecraft og Linux). Norsk olje er plassert i kategorien «Kultur» (sammen med Christiania, Troll, Carlson Rezidor Hotel Group og Den lille havfrue). Flest norske merkevarer finner vi, ikke uventet, i kategorien «Natur» (som tar med Laks, Nordlyset, Elg, Islandshester, De finske sjøer, Geysirer, Isbjørner og Fjorder).
Så, hvor er det blitt av fjellene? Stetind og Snøhetta må vel være med? Og hva med Jostedalsbreen, Helgelandskysten og Lofotveggen? Og larvikitt? (Få designere har fått med seg at denne posche varen er norsk, og altså ikke stammer fra Italia). Hvor ble det av ice-cold ocean beds, volcanic sands og primary rocks? Vi får trøste oss med Munch og Kvelertak er inne på lista. Og med troll og oljen, som i følge Z Lifestyle er våre fremste kulturattraksjoner!
PS: I Dagens Næringsliv kan vi lese at vår konkurranseevne er vesentlig styrket og at vi har klatret opp fire plasser på World Economic Forums globale konkurranseindeks. En viktig årsak til dette er vår evne til å ta i bruk ny teknologi. Så selv om vi (jfr. Z Lifestyle) verken kan skilte med unike oppfinnelser eller noen techno-spydspisser, så finnes det dog et visst håp…