Kartografi: Mareano
– Dette er banebrytende arbeid, ikke bare for Mareano: Det er trolig første gangen at vi i Norge kartlegger i dette omfanget med USV-teknologi (ubemannet overflatefartøy), forteller Helge Welde, sjefsingeniør i Kartverket.
Fugro vant kontrakten for det unike toktet og sender sitt ubemannede fartøy (USV) Blue Eclipse® til Nordsjøen i august. Mareano ba spesifikt om USV i anbudet for å høste erfaring med teknologien.
Kartet under viser områder kartlagt og planlagt av Mareano. Fugros kontrakt omfatter dybdekartlegging av de gule, skraverte områdene sør for Norskerenna, totalt 675 km².
Welde har tidligere uttalt at erfaringene skal nyttiggjøres når Mareano planlegger anbudskonkurransen for 2026. Han understrekte imidlertid at det fortsatt vil være behov for tradisjonelle fartøy med mannskap, spesielt i mindre tilgjengelige områder som de dype delene av Norskehavet.
Mareano opplyser at USV-en måler 18 meter og er den største i Fugros flåte. Den er utstyrt med avansert flerstråle- og bunnpenetrerende ekkolodd. I tillegg til dybdedata skal den samle vannkolonne-, bunnreflektivitet- og profileringsdata for å belyse havbunnens topografi og geologi.
Fugro fremhever flere fordeler med å ta i bruk løsninger for fjernstyrte operasjoner og USV-teknologi:
- Økt sikkerhet: Fjernstyring fra landbaserte sentre reduserer risikoen for personell i krevende offshore-miljøer.
- Utslipp: USV-er forbruker betydelig mindre drivstoff, med opptil 95 prosent lavere CO2-utslipp enn tradisjonelle fartøy.
- Kostnadseffektivitet: Redusert behov for mannskap og logistikk senker driftskostnadene.
- Raskere datainnsamling: Skybasert databehandling gir nær sanntidsdata, som muliggjør raskere beslutninger.
Forskningsprogrammet Mareano kartlegger dybde, bunnforhold, biologisk mangfold, naturtyper og forurensning i sedimenter i norske havområder. Den daglige faglige driften utføres av Havforskningsinstituttet, Norges geologiske undersøkelse og Sjødivisjonen i Kartverket.