Den digitale oljebølgen

AKTUELT Maskiner vil ta over mange arbeidsoppgaver i oljebransjen. Men få jobber står trolig i fare, for det er samhandling mellom menneske og maskin som gir størst utbytte.

Maskiner vil ta over mange arbeidsoppgaver i oljebransjen. Men få jobber står trolig i fare, for det er samhandling mellom menneske og maskin som gir størst utbytte.


530x376 GrønbechJan Grønbech, country director i Google Norge AS. Foto: Ronny Setså

 – Vi mennesker er skapt for å tenke lineært, men de største trendene vi opplever i dag er eksponentielle. Digitaliseringen vil forandre verden vår fullstendig.

Det sa norgessjefen i Google Jan Grønbech under konferansen DigEx – The digital subsurface på Gardermoen 30. januar. Konferansen regnes som et av de første arrangementene som noen gang har tatt opp temaet digitalisering i oljebransjen.

Og selv om Grønbech i liten grad diskuterte oljebransjen, ble foredraget hans fulgt nøye med på av de tilmøtte. For Grønbech visjoner om en digital fremtid (og nåtid), vil også påvirke norsk oljeindustri.

Grønbech hevdet at digital innovasjon allerede har, og vil fortsette å være disruptiv (banebrytende).

Han trakk frem at mange av verdens største selskaper i dag er IT- og plattformselskaper. Mange av disse har vokst og tatt store markedsandeler på svært kort tid. Og mange arbeidsplasser vil bli erstattet av maskiner, men samtidig vil nye arbeidsplasser komme til.

Menneske – OG maskin

Mange av foredragene under konferansen viste eksempler på hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan sørge for at maskiner kan gjøre mye av jobben geologer og geofysikere i oljebransjen gjør i dag, for eksempel tolkning av seismikk.

Og til tross for at algoritmer kan gjøre slike jobber svært mye raskere enn mennesker, ser det ikke nødvendigvis ut til at petroleumsgeologene står i fare for å miste jobbene sine.

For maskinene kan settes til å gjøre repetative arbeidsoppaver, men det vil fortsatt være behov for erfarne eksperter til å for eksempel ta de endelige avgjørelsene, utføre kvalitetskontrolll og trene maskinene.

Én av foredragsholderne, Per Avseth i Dig Science, oppsummerte det på følgende måte:

– Jeg snakket med en kollega i bransjen som hadde blandede følelser – han ønsket ikke at en maskin skulle ta over jobben hans med å tolke seismikk og finne frem til gode prospekter. Jeg vil «kose» med dataene mine, sa han. Til det svarte jeg at du fortsatt kan kose med dataene dine, men maskinen gir deg mer tid til å kose med bedre data, data som er mer interessant med hensyn på potensielle funn.

530x467 AvsethPer Avseth. Foto: Ronny Setså

Ny digital bølge

En annen prominent foredragsholder var næringslivsleder Walter Qvam. Han har ledet prosjektet og samarbeidsarenaen KonKraft – Konkurransekraft på norsk sokkel.

I februar 2018 la de frem en ny rapport for hvordan norsk sokkel blant annet skal gjøre flere funn, forbedre lønnsomheten og redusere CO2-utslippene og heve sikkerheten. Mange av anbefalingene omhandlet digitalisering.

– Oljebransjen har teknisk sett vært digitale i flere tiår, men vi er nå inne i en ny digitaliseringsbølge. Og operatørene på norsk sokkel har allerede begynt å implementere mange av anbefalingene vi la frem, blant annet innen digitalisering og datadeling.

530x427 QvamWalter Qvam. Foto: Ronny Setså

Ifølge Qvam representerer ikke petroleum den bransjen som kan oppleve størst endringer gjennom digital innovasjon («lang lunte, lite smell»).

Likevel skal det totale besparelsespotensialet ved digitalisering på norsk sokkel i følge McKinsey være 30 – 40 milliarder kroner per år. Deling av data er et viktig element for å kunne oppnå dette.

En skjult advarsel

Tilbake til Jan Grønbech i Google Norge. Til tross for at han ikke gav noen tydelige advarsler rettet mot den oljetunge forsamlingen under foredraget sitt, kan det være verdt å merke seg hans spådommer knyttet til innovasjoner som gir eksponentielle endringer.

– Solkraft er et godt eksempel på eksponentiell vekst. Utbyggingen har vokst kraftig fordi prisen på solcellepaneler har stupt. Men den har vokst fra et veldig lite utgangspunkt. «Ingen» merker det om solkraft dobler seg fra 0,1 til 0,2 prosent av energimiksen. Men når andelen fortsetter å fordoble seg til 8, 16, 32 og 64 prosent, så snur det livene våre på hodet.

Grønbech nevnte også biler som et historisk og nåværende eksempel på industridisrupsjon.

– Da Ford begynte å masseprodusere biler, stupte kostnadene, og på kort tid ble hest og kjerre avleggs. I dag kommer elektriske og selvkjørende biler for fullt. Slike biler vil bidra til mindre trafikk, forurensning og trafikkulykker. Selvfølgelig vil vi begynne å bruke dem, det er bare et tidsspørsmål før de overtar. Og hvordan vil det påvirke oljeetterspørselen, spurte Grønbech retorisk.

DigEX ble arrangert av GeoPublishing og Geonova.

Ronny Setså

https://geoforskning.no/den-digitale-oljebolgen/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER