Sensorvurdering

    0
    95
    250x166 sensorvurdering

    530x369 sensorvurderingSensorvurdering; fra fornuft til helt gresk. Illustrasjon: Wikimedia Commons

    Juni måned har alltid vært krevende for ansatte ved universitetene, blant annet som følge av eksamensavviklingen. Presset i denne måneden økte enda mer da ordningen med masteroppgaver ble innført; tidligere var hovedfagseksamener spredd utover hele året, men nå er alt konsentrert omkring to årlige tidsfrister, tidlig i juni og desember.

    For å hjelpe på situasjonen har nå byråkratiet innført nye nasjonale retningslinjer for vurdering av masteroppgaver i MatNat-fagene. Der sensorene tidligere satte en karakter basert på en helhetsvurdering av masteroppgaven, studentens presentasjon av oppgaven og eksaminasjon av studenten, skal nå de to sensorene svare skriftlig på totalt 24 detaljerte spørsmål.

    Et av spørsmålene omhandler hvorvidt ‘arbeidet blir satt inn i fagfeltets internasjonale forskning’. Vi som har drevet med dette en stund vet at dette er noe vi kan kreve av en ferdig PhD kandidat, men man må være godt nedlåst byråkrat for å tro at man kan forvente slikt av en masterstudent.

    Et annet spørsmål er om arbeidet ‘bidrar til nytenkning/nyskapning’. Å bidra til nyskapning er noe professorer håper på å kunne oppnå en eller annen gang i karrieren, men å legge en slik byrde på masterstudentenes skuldre er neppe lurt.

    Byråkratene som har innført dette tror nok at sensorene vil bruke det fulle dagsverket som trengs for å svare godt på de nyskapte spørsmålene, og at en blank og fin karakter vil renne ut nederst. Isteden for kan jeg garantere at sensorene som før vil sette karakteren basert på en helhetsvurdering, og så kjapt putte inn den svada som trengs for at byråkratene blir fornøyde i sin hule.

    De nye retningslinjene vil ikke føre til bedre vurdering av masteroppgaver, men de vil stjele forskningstid fra sensorene (forskerne), og de vil kreve flere byråkratstillinger ved universiteter og departement. Men det er vel det siste som egentlig er poenget?

    Meg bekjent er det kun Universitetet i Bergen som praktiserer de nye retningslinjene. Jeg håper de andre universitetene har vett nok til å forbigå disse i stillhet.

    Ronny Setså