Kan slagg fra smelteverk bli vegmaterial?

Et nytt forskningsprosjekt vil prøve ut nye og mer bærekraftige materialer for vegbygging. Samtidig har Statens vegvesen åpnet for bruk av alternative materialer som slagg i forbindelse med høring av en ny vegnormal.

Bildet viser Eramet Norges smelteverk i Sauda. Foto: Eramet Norge

Det er gjennom prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging at prosjekteier Nye Veier og en lang rekke partnere skal utprøve nye materialer og løsninger og vegbygging.

SINTEF, som er én av partnerne, skriver at de i løpet av tre år skal pilotere minst ti nye løsninger, som både kan bidra til mer bærekraftig vegbygging og som har et potensial for industrialisering og eksport.

Ett eksempel på alternative materialer til vegbygging er slagg. SINTEF påpeker at slaggmaterialer er ekstra aktuelt ettersom Statens vegvesen i den kommende vegnormalen N200 Vegbygging åpner for bruk av slike materialer.

SINTEF trekker frem biproduktet til Eramet, industri- og gruveselskapet som har tre smelteverk i Norge. Slagget kalles Silica GreenStone (SiGS), og det skal blant annet jobbes med å forbedre prosesseringen av SiGS slik at det oppfyller tradisjonelle krav til styrke på steinmaterialer.

Eramet hevder at SiGS også blant annet kan brukes som pukk, til utfylling på land og i sjø, forbedre jordsmonnet eller inngå i betong. Årlig produserer smelteverkene om lag 300 000 tonn av biproduktet.

Biprodukt fra produksjon av silikomangan: Silica GreenStone. Foto: Eramet Norge (kilde)

Ifølge SINTEF skal Veidekke og Velde sammen prøve ut ulike typer miljøvennlig asfalt med høy andel gjenbruk, alternative bindemidler, tilsetningsstoffer eller tilslagsmaterialer. Målet er å pilotere de nye asfaltproduktene på flere vegtyper med ulik trafikkmengde for å utsette løsningene for reelle belastninger.

Prosjektet startet 1. mars 2024 og industripartnere er Bertelsen & Garpestad, Eramet Norway, Foamrox, Future Materials Katapultsenter, Norconsult AS, Roxel Infra, Rygene-Smith & Thommesen, Cemonite (Saferock), Skanska Norge, Veidekke Industri, og Velde Industri. Forskningspartnere er NTNU, SINTEF og Universitetet i Agder. Nye Veier og Statens vegvesen er byggherrer. Prosjektleder er VIA – næringsklyngen for transportinfrastruktur. Prosjektet er finansiert av Grønn plattform (68,5 MNOK) v/Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva.

Ronny Setså

https://geoforskning.no/kan-slagg-fra-smelteverk-bli-vegmaterial/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER