Dypt konsentrert. Kursdeltakerne måtte lese hverandres tekster, og deretter komme med konstruktiv kritikk. Foto: Halfdan Carstens
Kunnskapen må ut til folk. Det er det full enighet om i akademia. Men det er likevel bare noen få forskere som tar dette samfunnsansvaret på alvor.
Årsaken vil vi tro er en kombinasjon av skrivevegring, redsel for kritikk fra kollegaer og liten tiltro til at de får sine manuskripter antatt.
GEO og geoforskning.no har i høst – i samarbeid med Aftenposten – formidlet et unikt tilbud til sine lesere.
Begeistrete geologer og geofysikere fikk muligheten til å bli flinkere til å skrive populærfaglige essays, artikler og debattinnlegg, samt at de fikk råd og tips til hvordan de bør forholde seg for å få sin kunnskap og sine faglig fundamenterte meninger inn i media.
Det var Aftenposten som generøst tilbød denne tjenesten, og hele Viten-redaksjonen i avisen gikk inn med full tyngde og stort engasjement. Det geofaglige miljøet skylder dem en stor takk for å sette av hele to dager til dette formålet.
Alle deltakerne måtte i forkant skrive en kort og en lang artikkel innenfor to forskjellige formater (essay eller debatt), og disse ble under kurset kritisert og plukket fra hverandre av både kurslederne og de andre deltakerne.
Men alt var av konstruktiv art. Og hjemmeleksen bestod i at artiklene skulle forbedres med basis i det de hadde lært på første dag.
Kort fortalt var det påfallende kvalitetshevning etter bare én dag med kursing. Det har selvsagt sammenheng med at geologene og geofysikerne har en sterk faglig bakgrunn, men at de har liten erfaring i å skrive i en populærvitenskapelig form.
De retningslinjene som ble formidlet av de to erfarne journalistene var tydeligvis til stor hjelp. Lærekurven var stupbratt.
Nå blir det spennende å se hvor mange av kursdeltakerne som prøver å formidle sin kunnskap i massemedia, enten det er gjennom et essay, en forskningsartikkel, en kronikk, et debattinnlegg eller mediekritikk, eller om de velger å starte forsiktig med å sende til GEO.
Ønsker du å formidle din forskning? Les mer om vår formidlingskonkurranse.