En hjulformet stein slippes ned en skråning i de sveitsiske alper. Foto: Guillaume Mayrat, SLF
– Jeg slipper steiner ned fjellsider. De som ikke vet hva vi driver med kunne trodd at vi er en gjeng unger som leker med store leketøy, sier Andrin Caviezel til tidsskriftet Nature.
Men eksperimentene gjøres altså i vitenskapens tjeneste. Caviezel og hans kolleger ved sveitsiske WSL Institute for Snow and Avalanche Research (SLF) har i en årrekke sluppet steiner og betongklosser spekket med måleinstrumenter ned langs ulike fjellsider.
På denne måten kan de lære mer om dynamikken til skred og steinsprang.
Skred og steinsprang mot veier og bebyggelse forårsaker jevnlig skader og tap av liv i landet vårt, i tillegg til å medføre begrensninger i trafikk og stenging av viktige veier.
Kanskje har du sett små videosnutter av noen av eksperimentene der de ofte fargesterke blokkene får falle eller rulle ned skråninger.
Hva skjer når de treffer på vegetasjon? Hvor langt vil de rulle før de til sist stopper opp? Hvor raskt kan de bevege seg?
Svarene på disse spørsmålene – hvordan steiner oppfører seg under et skred – kan bidra til bedre sikringer og bedre prognoser i utsatte områder i fremtiden.

Ifølge Caviezel kan en stor steinblokk bevege seg opptil 40 meter i sekundet når den ruller ned en skråning. Men et 30 centimeter tykt tre kan være nok til å stoppe en steinblokk på 3 tonn.
– Vi kan ikke høre de voldsomme lydene steinblokken lager når den fyker nedover en skråning hvis vi sitter i et helikopter. Og én steinblokk er ikke det samme som et naturlig skred. Men å sende gigantiske objekter ned et fjell er «super fun», innrømmer forskeren.
Caviezel og hans team har også utført eksperimenter i Norge.
I 2016 kastet de steiner utenfor en skråning innerst i Adventdalen på Svalbard i samarbeid med forskere og studenter ved Universitetssenteret på Svalbard (UNIS).
SLF-forskerne skulle da med hjelp av UNIS bruke resultatene i SLF-regneprogrammet for snø- og steinras, RAMMS (Rapid Mass Movement Simulation). Programmet benyttes blant annet av Vegvesenet i planlegging og sikring av norske veier og tunneler.