Skjermdump fra Murgame
Det interaktive spillet Murgame er bygget på realistiske fysiske parametere. Realismen gjør spillet til et nyttig verktøy for å formidle skredrisiko og -tiltak.
Som spiller skal du først bygge din egen landsby ved foten av et fjell. Deretter simulerer spillet en massestrøm, et skred som består av en blanding av steinblokker, sand, silt, leire og vann, som renner langs en kanal gjennom landsbyen.
Hvordan massestrømmen oppfører seg, er styrt av fysiske parametere som brukes av skredeksperter i virkelige simuleringsverktøy. Etter at massene har strømmet gjennom landsbyen din, kan du se hvilke skader de har påført bygningene og hvor mye det har kostet.

Du har deretter mulighet til å bygge skredforebyggende konstruksjoner som elvevoller for å se hvilken effekt de har.
Alle konstruksjonene har hver sine kostnader, grad av forebyggende effekt og nivå av aksept i befolkningen. Som i virkeligheten, er det dermed om å gjøre å finne den rette balansen.
Spillet er utviklet av Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research (WSL), og oppleves som relevant for norske forhold. Jord- og flomskred forekommer på årlig basis. 1 000 mennesker har mistet livet i (alle typer) skred i Norge siden år 1900.
Murgame er gratis og kan spilles i nettleseren. Du finner det her