Samarbeider for et sikrere samfunn

NORSAR og Cautus Geo samler krefter for kontinuerlig overvåkning, varsling og nedstengning av trafikk på vei og bane i skredutsatte områder.

Anne Strømmen Lycke (NORSAR) og Odd Sverre Østlie (Cautus Geo) skal samarbeide om varsling av skred. Kilde: Cautus Geo

Kjente og utprøvde teknologier skal forenes, og resultatet skal bli et varslingssystem der trafikken automatisk kan stenges i områder der det går skred.

Målet er et sikrere samfunn og færre tap av liv. I Norge registreres årlig nærmere 3 000 skred på 260 veistrekninger. Årlig blir mellom 5 og 15 tatt av skred, og i de alvorligste tilfellene er resultatet at liv går tapt.

NORSAR og Cautus Geo har inngått en samarbeidsavtale for å kombinere sine respektive verdensledende teknologier.

Skredovervåkningen settes sammen med teknologi fra Cautus Geos ulike systemer og NORSARs fiberoptiske løsning som er utviklet i samarbeid med Norconsult og Alcatel Submarine Networks (ASN) Norge i et pilotprosjekt i Troms og Finnmark, skriver Cautus Geo.

Cautus Geo har flere ulike varslingsmetoder som snøskredradar og et nyutviklet geofonbasert system.

– Systemene er testet og utprøvd. Vi vet at de virker. Når vi kombinerer våre systemer med NORSARs nyutviklede system, kan vi med større grad av sikkerhet avdekke om skred når ned til vei og bane, også utenfor de mest utsatte skredløpene, og vi kan detektere med sikkerhet om trafikanter er inne i eller på vei inn i et skredområde, uttaler Lars Krangnes, CTO i Cautus Geo.

– Vi er opptatt av at ny forskning raskt kan tas i bruk. Det sikrer avtalen med Cautus Geo, legger administrerende direktør Anne Strømmen Lycke i NORSAR til.

Pilotprosjektet til NORSAR i Troms og Finnmark har testet teknologi som kan følge biler og syklister på veistrekninger over flere mil. De kunne måle hvor trafikantene befant seg og hvor hurtig de beveget seg.

Langs fylkesvei 51 i Lom etablerte Cautus Geo automatisk overvåkning for ti år siden. I 2020 reddet systemet liv. Store snømasser dundret over veien 25. februar. Biler stoppet med god avstand til skredet, som ble varslet med rødt trafikklys.

– Legger vi til NORSARs løsning i Lom, vil vi ha visshet om alle som eventuelt er på eller ved veibanen, forklarer Krangnes.

NORSAR bruker ulike teknologier, som i stor grad omfatter å lytte etter rystelser med fiber og geofoner med unike programvareløsninger. Skredovervåkning av veistrekninger kan gjøres ved å utnytte eksisterende telefiberkabler, eller legge nye kabler.

Bruken av fiberoptisk teknologi for å lytte etter rystelser, forklares i detalj i denne artikkelen:

Denne stjerna skal gi tryggere CO2-lagring

– Avtalen åpner for en bredere, mer kostnadseffektiv og mer avansert tilnærming til sikkerhet og overvåkning av samfunnskritisk infrastruktur, avslutter Anne Strømmen Lycke.

Ronny Setså

https://geoforskning.no/samarbeider-for-et-sikrere-samfunn/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER