Må heve stemmen

Deltakelsen blant geofagstudentene i studieundersøkelsen Studiebarometret var lav i 2024. Dessverre. For undersøkelsen lar studentene påvirke kvaliteten på egen utdanning.

Studentene ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo er fornøyde med studieprogrammene de går på. For flere av landets øvrige geofagstudier har vi mangelfulle data. Foto: Ronny Setså

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) kartlegger årlig hva studentene synes om studiet de går på gjennom undersøkelsen Studiebarometeret.

Studentene får mulighet til å gi poeng (1-5) til de ulike aspektene ved studieprogrammet, som undervisning og formidling, tilbakemelding og veiledning fra de faglige ansatte, læringsmiljøet og hvordan organiseringen fungerer, og til sist en helhetsvurdering av programmet.

Dessverre var det få av studentene som benyttet anledningen til å si sin mening høsten 2024 (se tabell lenger ned i saken).

Dette gjør det vanskelig å sammenlikne de ulike programmene opp mot hverandre eller å se utviklingen til et spesifikt studieprogram over tid.

Ifølge Studiebarometeret er hensikten med undersøkelsen å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet. De skriver videre at portalen er nyttig for studiesøkere, tilsatte ved høyskoler eller universitet, og andre med interesse for høyere utdanning.

Det er vanskelig å se at statistikken som er sluppet for de 20 geofaglige studieprogrammene skal bidra til å heve kvaliteten eller å gi studiesøkere, tilsatte og andre med interesse den informasjonen de er ute etter.

Vi velger å ikke spørre hvorfor så få av geofagstudentene i fjor høst tok seg tid til å fylle ut skjemaene som sendes ut fra Studiebarometeret. I en hverdag der forelesninger, feltarbeid, innleveringer og eksamener, i tillegg til et sosialt liv og kanskje en jobb ved siden av studiet tar opp mye av tiden, synes kanskje ikke en undersøkelse å være så viktig for en travel student.

Problemet er kanskje heller at studentene ikke blir (godt nok) oppfordret og informert om hvorfor de bør delta i undersøkelsen. Dette må være en jobb for de respektive instituttene og for instituttlederne.

Gjør dere en god nok jobb med å oppfordre studentene til å svare på undersøkelsen? Forteller dere studentene at svarene de gir kan være med på å gi dem en bedre studiehverdag med bedre undervisning og bedre kommunikasjon mellom studenter og ansatte? Forstår de at de ved å ikke svare bidrar til status quo?

Visjonen til instituttlederne bør være at alle studentene deltar i undersøkelsen. Kan vi håpe på høyere deltakelse blant geofagstudentene kommende høst?

Alle tallene finner du på Studiebarometeret.

Tabellen under viser de 20 geofaglige studieprogrammene som er listet opp av Studiebarometeret.

Datakilde: Nokut

Studieprogrammene markert i rødt hadde for få respondenter til at svardata kunne vises. I tillegg er det verdt å merke seg at flere av de resterende studieprogrammene (markert i grønt) viser data for 2023 og 2024 kombinert (grunnet få respondenter), eller har relativt få respondenter/lav svarprosent uten at flere år er slått sammen.

Vi sitter dermed igjen med få studieprogrammer der tallgrunnlaget kan sies å være godt og som utelukkende er basert på fjorårets undersøkelse og ikke en sammenslåing av tall fra 2023 og 2024.

PS. Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo utmerket seg positivt i undersøkelsen, både ved høy deltakelse og helhetsvurdering.

PPS. Virker denne artikkelen kjent? En nokså liknende sak ble publisert på geoforskning.no våren 2023. Et dårlig tallgrunnlag fra Studiebarometeret er altså ikke en ny sak, men har vært en utfordring i flere år.

Ronny Setså

https://geoforskning.no/geofagstudentene-ma-heve-stemmen/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER