Institutt for geologi ved Universitetet i Tromsø er et populært sted å studere geologi. Leder Matthias Forwick håper på gode søknadstall til høstsemesteret.
Leder ved Institutt for geologi ved UiT Matthias Forwick ser frem til å ønske nye studenter velkommen til instituttet til høsten og håper på gode søknadstall. Foto: Ronny Setså
– Vi kan tilby studenter en bred utdanning innen geologi. Det er styrken vår, forteller Matthias Forwick, leder ved Institutt for geologi (IG) ved UiT – Norges arktiske universitet (UiT).
15. april er siste frist for å søke seg til studier ved norske høyskoler og universiteter. Og i likhet med instituttledere flest, håper også Forwick på gode søknadstall for sitt institutt.
– Vi har lagt ned en stor innsats når det kommer til rekruttering. Og for oss er det viktig å fortelle potensielle studenter at geologi har en svært stor faglig bredde, noe mange ikke er klar over.
På instituttets nettsider har de derfor lagt ut en ordsky bestående av en rekke ord som beskriver geofaglige temaer. Blant ordene finner vi «naturkatastrofer», «mineralressurser», «istider» og «polarforskning».
Et klikk på disse ordene gir en kort innføring i hva en kan jobbe med som geolog og hvilke kurs instituttet tilbyr.
Instituttet publiserer også i disse dager en rekke portrettintervjuer med studenter, tidligere studenter og ansatte på Facebooksiden sin. Her forteller de om studie- og arbeidsmiljøet ved instituttet, og – for de som er i jobb – hvordan utdanningen har vært relevant for arbeidet de driver med i dag.
Tidoblet siden 2002
Men uansett hvordan årets søkertall ender opp, tilveksten av studenter til IG har vært formidabel de siste årene.
I 2002 var det kun totalt 20 studenter som tok en utdanning på det den gang lille instituttet i Naturfagbygget. 13 år senere var antallet økt til 204.
– Utviklingen har vært eventyrlig og er blant annet et resultat av mangeårig aktivt rekrutteringsarbeid. Det skal vi ikke ta for gitt, påpeker Forwick.
Forwick ble tilsatt som leder for instituttet for knappe to år siden. Noe av det første han satte i gang med var å revidere kursene på bachelornivå.
– Målet var maksimalt læringsutbytte for studentene. Vi har ordnet en bedre struktur der kursene bygger på hverandre og uten for mye overlapping og repetisjon. Studentene skal oppleve at det går en rød tråd gjennom de tre første årene, forklarer instituttlederen.
Foruten en kraftig vekst i antall studenter, har instituttet også blitt vertskap for to store forskningssentre, Senter for arktisk gasshydrat, miljø og klima (CAGE) og petroleumssenteret ARCEx.
– Vi har helt klart opplevd «voksesmerter» knyttet til de store forandringene, men føler at vi har kommet på plass og fremstår som et attraktivt sted både for å jobbe og studere.
Utvikling i antall studenter (blått er bachelorstudenter, rødt er masterstudenter) fra 2002 til 2014. I 2015 var antallet studenter marginalt høyere enn 2014 med 123 på bachelornivå og 81 på masternivå, 204 studenter totalt. Illustrasjon: Institutt for geologi, UiT
God kommunikasjon med studentene
I februar i år roste utvekslingsstudent Mariann Forsberg Institutt for geologi for den høye studiekvaliteten, og at de vitenskapelige ansatte alltid var tilgjengelige for studentene sine.
Og kraftig vekst av antall studenter til tross, Forwick fremholder at den gode kommunikasjonen med studentene fortsatt er gjeldende.
– Foruten å utbedre bachelorkursene, har vi også ansatt en rekke nye forelesere. Nå teller vi om lag 100 ansatte ved IG.
– Selv har jeg aldri hatt et tettere forhold til studentene enn jeg har i dag. Ansatte og studenter er en sammensveiset gjeng, der alle stiller opp for hverandre. Og den kulturen ønsker vi å bevare, fortsetter Forwick.
Ifølge Forwick er neste steg å revidere mastergradskursene ved instituttet.
– Vi skal se på hvordan vi kan gi masterstudentene et best mulig tilbud ved å ta i bruk moderne undervisningsmetoder. Det skal være en god balanse mellom den teoretiske delen og den praktiske delen som omfatter laboratoriearbeid, øvelser og undervisning og forskning i felt, avslutter Matthias Forwick.