Feltundervisning i koronatider

AKTUELT Virusrestriksjoner maner til kreativitet og innovasjon når det kommer til geofaglig undervisning i felt. UiB tok i bruk et filmcrew, mens UNIS tilbyr studentene virtuelle blotninger.

Virusrestriksjoner maner til kreativitet og innovasjon når det kommer til geofaglig undervisning i felt. UiB tok i bruk et filmcrew, mens UNIS tilbyr studentene virtuelle blotninger.


530x302 FeltundervisningAtle Rotevatn viser og forklarer geologi og landskap fra toppen av Kattnakken i Stord. Dette blir en av flere ferske undervisningsfilmer for de nye studentene. Foto: Privat

Deler av geologiundervisningen ved de norske universitetene gjennomføres årlig i felt. Med naturen som klasserom får de kommende geologene en helt nødvendig praktisk læring og forståelse for geologisk teori og pensum.

Denne våren har imidlertid koronaviruset satt en stopper for både klasseroms- og feltundervisning.

Men takket være professor Atle Rotevatn, setter ikke de pågående virustiltakene en stopper for feltundervisningen for de nye geostudentene ved Universitetet i Bergen (UiB).

Rotevatn er professor i strukturgeologi og bassenganalyse ved Institutt for geovitenskap ved UiB.

Nylig tok han med seg et filmcrew for å lage feltkursvideoer fra utvalgte lokaliteter i Vestland.

– Vi ønsker å engasjere førsteårsstudentene våre, og da er feltarbeid en spektakulær del av det. De får kjenne litt på spenningen med å komme ut i felt og se hvordan ting har blitt til i praksis. Der får også vi som underviser formidlet egen entusiasme for geologi. Vi ville ikke at studentene skulle gå glipp av denne delen, sier Rotevatn i en sak i UiB-nettavisen På Høyden.

Sammen med filmselskapet Brik reiste Rotevatn før påske blant annet til fjellet Kattnakken på Stord.

Stord og Sunnhordland er en nøkkelregion for å forstå hvordan geologien på Vestlandet har blitt utformet over millioner av år.

Sammen med videoene har Rotevatn også laget praktiske oppgaver slik at studentene kan gå ut i nærområdet sitt og gjøre feltarbeid individuelt eller i små grupper.

– Vi kombinerer digitalt opplegg med praktisk feltarbeid. De skal få noen oppgaver som de kan løse på egenhånd eller to og tre sammen. For eksempel ved å dra opp til Isdalen og gjøre målinger og samle data, sier Rotevatn.

Rotevatn medgir at videoene ikke kan erstatte faktisk undervisning i felt, men at de kan fungere som et godt substitutt.

– Nå har vi alle fått et spark bak til å utvikle ting vi kan bruke igjen senere. I tillegg til å lage undervisning så har vi også laget noen instruksjonsvideoer på praktisk feltmetodikk som kan brukes senere. Vi kommer til å sitte igjen med mye bra ressurser for ettertiden etter denne krisen, fremholder Atle Rotevatn.

Virtuelle blotninger

Ved Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) har de vært relativt godt forberedt på situasjonen vi befinner oss i i dag. Riktignok har de ikke forutsett en pandemi, men med Svalbards lange vintre som motivasjon, har Department of Arctic Geology utviklet løsninger for å kunne gjennomføre digital «feltundervisning» også når det er bekmørkt ute.

I en artikkel på geoforskning.no, beskriver førsteamanuensis i strukturgeologi og bassenganalyse Kim Senger hvordan årets geologistudenter ved UNIS har drevet «feltarbeid» fra sine respektive hjem rundt om i verden ved hjelp av virtuelle blotninger, feltvideoer og mye annet datamateriale.

Ifølge Senger har dette alternativet fungert bemerkelsesverdig godt;

«Remarkably, without ever physically having visited the field sites, the students managed to provide impressive compilations from their respective field sites.«

530x322 UNIS dataUNIS har over flere år bygget opp en stor geologisk database som årets studenter kan nyte godt av hjemmefra. Foto: UNIS / Department of Geology – AG-222

Ronny Setså

https://geoforskning.no/feltundervisning-i-koronatider/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER