Bakerst fra venstre: Isabela Pires Darcie (Institutt for pedagogikk), Dario Blumenschein (Institutt for geovitenskap). Fremst fra venstre: Kristian Agasøster Haaga (Institutt for geovitenskap), Bjarte Hannisdal (Institutt for geovitenskap), Sven Le Moine Bauer (Institutt for geovitenskap). Ikke til stede: Tor Einar Møller (tidl. Inst for geovitenskap, nå ved Handelshøyskolen BI). Foto: Jin Sigve Mæland, UiB
Bacheloremnet Innføring i geobiologi ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen ble tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2023 av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Det var forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe som offentliggjorde det prisvinnende emnet under Læringsfestivalen i Trondheim 8. mai.
– De imponerer med en kombinasjon av faglig nyskaping, pedagogisk utvikling og innovasjon, i et tett samarbeid mellom vitenskapelig ansatte, pedagoger og studenter, sa Borten Moe, som håpte at prisen kan inspirere flere læringsmiljøer til å tenke nytt både rundt undervisning og vurdering av studentene.
Juryen påpekte blant annet at emnet imponerer med sin tilnærming og pedagogiske opplegg, sin aktive studentmedvirkning, forskningsforankring og samfunnsrelevans.
Emnet har som mål å la studentene utforske hvordan biosfærens utvikling har ført til grunnleggende endringer i jordens overflatemiljø, geokjemiske kretsløp og klima. Gjennom nytekning rundt vurdering av studentene og nye læringsmetoder, knytter underviserne studentene tettere til hvordan det er å jobbe som forskere i et fag der mange svar ikke er gitt.
Innføring i geobiologi og førsteamanuensis Bjarte Hannisdal har tidligere blitt tildelt UiBs interne pris for utdanningskvalitet (Ugleprisen). Hannisdal har stått sentralt i arbeidet med utdanningsutvikling og -kvalitet ved instituttet, ikke minst gjennom sin rolle i Senter for Integrert Geofaglig Utdanning (iEarth).
iEarth jobber for å forbedre og fornye den geofaglige utdanningen i landet. Klasserommene skal snus på hodet, underviserne engasjeres og studentene skal bli mer engasjerte og få tidlig erfaring med forskning og arbeidsliv.
geoforskning.no: Revolusjonerer norsk geoutdanning
– Å få oppmerksomhet for at vi legger ekstra arbeid i utdanningen, er veldig viktig. Kanskje vil enda flere se at undervisning ikke bare er en plikt som tar tid bort fra forskning, men har stor faglig betydning for både fag og studenter, uttaler Hannisdal.
Prisen er på én million kroner.
hkdir.no: Millionpris til geobiologi ved Universitetet i Bergen