Lanserer permafrostkurs

AKTUELT Gjennom sommerkurset på Svalbard kan studenter lære om permafrost og hvordan det henger sammen med geotekniske utfordringer og geofarer.

Gjennom sommerkurset på Svalbard kan studenter lære om permafrost og hvordan det henger sammen med geotekniske utfordringer og geofarer.


530x397 IMG 0580Alle foto: Graham Gilbert

Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) har lansert et nytt sommerkurs for masterstudenter. Temaet er permafrost og hvilke utfordringer tilstedeværelsen av det kan gi med hensyn på konstruksjoner og geofarer.

Kurset heter Geohazards and geotechnics in high Arctic permafrost regions (AG-352) og varer fra 2. juni til 3. juli. Søknadsfristen er 15. februar.

Vi har stilt kursleder Graham Gilbert, førsteamanuensis II ved UNIS og prosjektrådgiver ved Norges Geotekniske Institutt (NGI), fem spørsmål om kurset:

Hva skiller dette kurset fra de øvrige sommerkursene ved UNIS?

AG-352 er et tverrfaglig kurs som samler studenter fra geovitenskap og ingeniørstudier. Kurset fokuserer på å anvende permafrostforskning på utfordringer tilknyttet geoteknikk og naturfarer. Flere av kursene går ut på å observere og monitorere endringer i Arktis, men i dette kurset skal studentene også utvikle ferdigheter og løsninger.

Kurset er tilknyttet Frozen Canoes-prosjektet. Fortell om dette.

Frozen Canoes er et samarbeid mellom Norge og Canada og handler om studier av landskap- og infrastrukturdynamikk i kalde (fryste) miljøer som gjennomgår klimaendringer (Canada, Norge og Svalbard).

Prosjektet er et utdannings- og forskningssamarbeid for ingeniører og forskere i områder som har enten permanent permafrost, diskontinuerlig permafrost eller sesongfrosset grunn.

Det spesifikke målet er å utvikle synergistiske tilnærminger til å forstå fryst grunn og bærekraften til infrastruktur som er bygget på den.

Hva er de viktigste geotekniske utfordringene og geofarene i permafrostområder, inkludert Longyearbyen?

Utfordringene er knyttet til tining av permafrosten og smelting av is på bakken. Oppvarming kan føre til endringer i grunnforholdene.

I flattliggende områder kan tining av permafrosten skape problemer (for eksempel setningsskader) for byggfundamenter, veier og flyplasser.

I helninger kan tinende is og permafrost bidra til utløsning av skred. Håndtering av vann i bebygde strøk som er bygget på permafrost er også en økende utfordring.

Hvorfor skal våre unge lesere vurdere å søke på kurset?

Ferdighetene som studentene lærer i dette kurset er etterspurt. Endringer i klima og teknologi har gjort Arktis mer tilgjengelig.

Transport, utnyttelse av naturressurser og turisme er i vekst i nordområdene, og Arktis vil være et fokusområde også i fremtiden med hensyn på forskning og ingeniørvitenskap.

Hva lærer studentene på kurset? Og blir det arbeid i felt?

Studentene vil lære om permafrost, skred og geotekniske aspekter i arktiske strøk. Ett av målene med kurset er å lære studentene state-of-the-art metoder for undersøkelser i felt.

Over de fem ukene kurset varer, har vi som mål å tilbringe mer tid i felt enn i klasserommet.

Lenke til kurssidene

530x397 IMG 0523530x397 IMG 0399

Ronny Setså

https://geoforskning.no/lanserer-permafrostkurs/

RELATERTE SAKER

NYESTE SAKER