Et nyrenovert undervisningsbygg med moderne undervisningsfasiliteter kan være blant årsakene til den gode responsen til UiT-studentene i den siste undersøkelsen. Undervisningsrommene har fått geologiske navn. Dette heter Vulkanen. Foto: Kai Mortensen / UiT
I februar ble 2022-tallene fra studieundersøkelsen Studiebarometeret lagt frem, og bachelorstudentene ved Institutt for geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet ga gode tilbakemeldinger og en helhetsvurdering på 4,5 av 5 mulige poeng.
Instituttet ser to gode grunner for hvorfor bachelorstudentene er fornøyde med studieprogrammet sitt.
Den ene årsaken er at Naturfagbygget i fjor høst ble ferdigrenovert etter to år med midlertidige lokaler. Da fikk studentene tilgang på nye undervisningsrom med høyst moderne fasiliteter.
Flere av rommene, som er gitt geologiske navn som Episenteret, Nunataken og Vulkanen, er lagt til rette med fasiliteter for studentaktiv læring. Dette inkluderer såkalte Prowise-skjermer, som tilbyr nye måter for studentene å lære og formidle fagstoff, og som tilrettelegger for konkurranser, quiz, tankekart og spill.

Flere av rommene er også satt opp med Zoom slik at forelesninger kan bli virtuelle med internasjonalt ledende gjesteforelesere. Ett eksempel på dette er at studentene som dette semesteret tar snøskredkurset, til stor begeistring kunne bli undervist av en foreleser som satt i New Zealand.
Instituttet kan også tilby en topp moderne PC-lab, en dedikert seismikk-lab, samt nye kollokvierom. Formidlingsrommet, som er tiltenkt skolebesøk, vil trolig også bli flittig brukt. Denne er satt opp med lerret og skjerm, og planen er å også utstyre den med en AR (Augmented Reality) sandkasse og andre «hands-on» installasjoner.

Får prøve seg i arbeidslivet
Instituttet scoret også bedre enn landsgjennomsnittet på «tilknytning til arbeidsliv». Dette kan trolig forklares med at bachelorstudentene gjennom emnet GeoPraksis får praksisplass ved en relevant bedrift.
geoforskning.no: Kastes ut i arbeidslivet
Tilbudet startet som en prøveordning ved UiT våren 2021, og ble siden også startet opp ved universitetene i Oslo og Bergen.
– Fokus på ansettbarhet, tett samarbeid med arbeidslivet, dynamikk og integrering, og opplæring i ferdigheter for det 21. århundret blir bare viktigere og viktigere for studentene fremover, uttalte Iver Martens, prosjektleder for GeoPraksis og geofysiker ved UiT.
Emnets formål er å gi studentene praktisk innsikt i muligheter og utfordringer man møter i arbeidslivet som geolog eller geofysiker. Drøyt 25 bedrifter er så langt med på ordningen.
Utvikling av verktøy for nettverksbygging og tilrettelegging for overgangen fra studier til arbeidslivet står sentralt. Foruten tid i praksis ved en bedrift, har kurset også en teoretisk del der studentene introduseres for viktig kunnskap og ferdigheter som omfavnes av både akademia og næringsliv.
Studentene får mulighet til å reflektere over og kartlegge egen kompetanse og hvordan de kan videreformidle denne kompetansen i en søknad og CV til en mulig fremtidig arbeidsgiver.
Praksisplassordningen er en del av en større endring av geofagutdanningen i Norge, ledet av Senter for Integrert Geofaglig Utdanning (iEarth).
Det ble nylig klart at ordningen skal utvides slik at studentene også kan sendes ut i praksis hos internasjonale partnere.
Institutt for geovitenskap bemerker at også på masternivå scoret de noe høyere enn landsgjennomsnittet når det kommer til «tilknytning til arbeidsliv», og forklarer det med at de har mange masterprosjekter i samarbeid med eksterne partnere, og undervisning innen ressurser og geofarer med kompetanse fra industri og eksterne forskningsinstitusjoner som Norges Geotekniske Institutt.
Studiebarometeret 2022
Hvert år får alle landets studenter anledning til å fortelle hva de synes om studieprogrammet sitt gjennom undersøkelsen Studiebarometeret.
Studentene får mulighet til å gi poeng (1-5) til de ulike aspektene ved studieprogrammet, som undervisning og formidling, tilbakemelding og veiledning fra de faglige ansatte, læringsmiljøet og hvordan organiseringen fungerer, og til sist en helhetsvurdering av programmet.
Det var dessverre få av geofagstudentene i Norge som benyttet anledningen til å si sin mening høsten 2022, og av de 20 geofaglige studieprogrammene som er listet opp av Studiebarometeret, var det kun 6 som hadde tilstrekkelig med respondenter til å gi robuste data.
Blant disse seks finner vi bachelorprogrammet ved Institutt for geovitenskap ved UiT Norge arktiske universitet, der mer enn halvparten av studentene svarte på undersøkelsen.
Institutt for miljø og naturvitskap ved Høgskulen på Vestlandet utmerket seg best i den siste undersøkelsen – de fikk høyest score for sitt studieprogram Geologi og geofare, og de hadde dessuten høyest svarprosent.
Les mer om fjorårets tall fra Studiebarometeret her: Hvorfor er geofagstudentene fraværende?